S/Y Eir sommertogt 2003 (Part 4)

Fra Torshavn til Lerwick



Det er tid at forberede hjemturen, som skal gå via Lerwick på Shetland.

Vand og diesel tankes. Motor, ror og rig kontrolleres. Småting udbedres og repareres. Proviant hentes i Brugsen.

Detaljerede søkort over næste destination købes hos MRCC-Torshavn. Det er interessant at besøge dette redningscenter for et stort nordatlantisk område, og få en snak om værdien af EPIRB's og andet nødudstyr.

Tabellerne siger, at strømforholdene i fjorden er gode ved middagstid den søndag, da fortøjningerne tages kl. 1100 for at forlade Torshavn.

Kursen sættes sydøst, og halvanden time senere forsvinder Nolsø ind i regndisen.

Eir er igen på åbent hav.

En frisk halvvind fra SW har hen under aften bragt Eir 45 sømil ind i Norskehavet.


Næste morgen forandres vejret.
Skydækket letter, der kommer sol, temperaturen stiger og i løbet af dagen flover vinden til svag fra SE, ret imod. For lidt til at krydse. En hurtig beregning siger, at ved moderate omdrejninger kan dieselbeholdningen række helt til Lerwick. Motoren gør nu sit arbejde, vindroret kobles fra, og den elektriske selvstyrer holder kursen ved ca. 4,5 Knob.


Tirsdag morgen ved firetiden er der landkending. Det er konturen af Unst, den nordligste af Shetlandsøerne, der nu ses i morgendisen over den sydlige kiming.



For at undgå Yell Sound, hvor strømmen kan gå op til 6 knob, har jeg besluttet at gå ned langs østsiden af Shetlandsøerne. Forbi Unst, Fetlar, Out Skerries, Whalsay, The Stepping Stones, og ind i sundet mellem Bressay og Mainland, hvor Lerwick anduves i aftensol og 22 graders varme ved 21-tiden.

Der fortøjes i The Old Harbour, med agterstavnen mod havneåbningen og udsigt over sundet til Bressay's bakkelandskab.






Part 1 - Part 2 - Part 3 - Part 4 - Part 5 - Part 6 - Part 7

Home